Een kleine terugblik op het symposium HB22.

Jaarlijks organiseert  ‘Christelijk HoogbegaafdheidsBeleid’ een bijeenkomst waar met betrokken personen kennis en vaar­­dig­he­den gedeeld en nieuwe kennis opgedaan wordt, om het onderwijs aan en de begeleiding van begaafde christelijke kinderen en jongeren te ontwik­ke­len. Afgelopen jaar was het symposium HB22 op 12 mei, in Barneveld.

Een kleine terugblik
De drie kernwoorden: ‘zien’, ‘begeleid’ en ‘verbind’ stonden centraal in de hoofdlezing. Alles in het teken van de overgang van hoogbegaafde leerlingen van het PO naar het VO. Hoe kunnen we alle kennis die er nu is rondom hoogbegaafdheid verbinden met elkaar, zodat er een goede, warme overdracht plaatsvindt. Hoe krijgt de hoogbegaafde leerling hier zelf een centrale rol in? Wat kunnen we op de basisschool aanbieden op het gebeid van zelfkennis en welbevinden (het zogenoemde zijnsluik van Kieboom) , waardoor er een stevige basis ontstaat en de leerling met voldoende zelfkennis en zelfvertrouwen de stap naar het VO kan maken. Hoe ontvangen we de hoogbegaafde leerling op het VO? Welke voorzieningen creëren we, waardoor er in de eerste weken genoeg veiligheid ontstaat en de leerling verder kan bouwen op alles wat er aangereikt is op de basisschool. Hoe kunnen we als PO en VO met elkaar samenwerken, samen de kosten dragen om bij te dragen aan de ontwikkeling van deze getalenteerde leerlingen, zodat zij met hun talenten kunnen bijdragen in de maatschappij.

Hierna werden er diverse workshops gegeven met uiteenlopende thema’s gericht op hoogbegaafdheid. Alle namen hiervan met de onderwerpen zijn te vinden op de website. Hierna werd er met elkaar gegeten en was er een bijdrage van Janneke, een ouder die haar verhaal heeft gedeeld, over hoe onderwijs en hoogbegaafde kinderen soms een ingewikkeld vraagstuk kan geven. Dit leeft bij een hoog percentage ouders met hoogbegaafde leerlingen, er is een behoorlijk aantal leerlingen wat nog niet het aanbod krijgt wat passend is. In het kader van passend onderwijs en alle subsidie die door de overheid gegeven is, zou daar zeker een slag geslagen moeten zijn. De oproep van deze ouders aan leerkrachten, directeuren en bestuurders is: Luister naar ons en help ons om de juiste plek te vinden voor ons kind. Laat dat een oproep zijn voor ons allemaal, dus ook ouders, luisteren naar elkaar en zoeken naar juiste mogelijkheden voor het juiste aanbod  voor hoogbegaafde kinderen. We willen allemaal hetzelfde goed onderwijs voor elk kind, dat vraagt van alle partijen iets. Het zou een mooi voorbeeld voor kinderen zijn hoe we als volwassenen hiermee omgaan en laten zien dat we er voor elkaar zijn! Eigenlijk waren de ronde tafel gesprekken hierop een aanvulling en vooral gericht op ontmoeting met elkaar.

We hebben door de evaluaties gemerkt, dat vooral de ontmoeting een heel wezenlijk onderdeel is, elkaar kunnen spreken en ervaringen uitwisselen. Blijf met elkaar in contact, zoek elkaar op om elkaar scherp te houden, om elkaar te adviseren en om het verschil te maken in het leven van elke leerling en in dit geval de specifieke hoogbegaafde leerling.

Joop de Goede heeft dit 5e symposium georganiseerd in samenwerking met Hanneke Smits, Mirjam Floor en Doortje Wüllschleger. Verder info is te vinden op de website  https://chb-beleid.nl/

 

Gerelateerde blogs

Actueel

Onderzoek naar de behoeften van grootouders met hoogbegaafde kleinkinderen

Wat willen grootouders met kleinkinderen weten over hoogbegaafdheid? En waar hebben ze naast kennis nog meer behoefte aan? Dat vroegen mensen van verschillende verenigingen en ...
Lees meer
Persoonlijke verhalen

We zitten aan het ontbijt en mijn zoon wil geld zien!

Daar zitten we dus. Met elkaar. Rustig wakker te worden en te eten. Ik kom in gesprek met mijn oudste over zijn fiets. Die wordt ...
Lees meer
Inspiratie

Papieren Tijgers – crowdfunding

Stichting Hoogbegaafd! heeft 30 Tijgers gefotografeerd. Papieren Tijgers is een fotomagazine met daarin 30 portretten met onderwijsverhalen van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Om dit online ...
Lees meer
Persoonlijke verhalen

Jonathan en Matthias gingen een halfjaar niet naar school

Vorig jaar zaten Jonathan (9) en Matthias (6) in de maanden van juni tot november thuis. ‘Een vrij uitdagende periode,’ zo karakteriseert hun moeder Tení ...
Lees meer
Actueel

Verslag Koepel Hoogbegaafdheid – mei 2024

De Koepel Hoogbegaafdheid is het samenwerkingsverband van drie verenigingen die opkomen voor de belangen van hoogbegaafden in Nederland: Pharos, HINT Nederland en Choochem. De Koepel ...
Lees meer
Actueel

Gezocht: Lesmateriaal hoogbegaafdheid en christelijk geloof

Tijdens mijn afstudeeronderzoek naar hoogbegaafdheidsonderwijs in de basisschool blijkt het een uitdaging te zijn om materialen en projecten te vinden die hoogbegaafdheid en het christelijk ...
Lees meer
Actueel

Verslag Koepel Hoogbegaafdheid – februari 2024

De Koepel Hoogbegaafdheid is het samenwerkingsverband van drie verenigingen die opkomen voor de belangen van hoogbegaafden in Nederland: Pharos, HINT Nederland en Choochem. De Koepel ...
Lees meer
Inspiratie

Hoogbegaafd geloven – Passend aanbod

Drieëntwintig dakbalken; twaalf ramen die elk weer bestaan uit acht kleine raampjes (is zesennegentig ramen in totaal); achtenveertig zichtbare orgelpijpen; zeventien rijen banken (gemiddeld elf ...
Lees meer
Actueel

Ook dat hoogbegaafde kind in de klas heeft extra aandacht nodig

Deze kinderen zijn zoals ik, ze begrijpen mij Ieder kind wil onderwijs dat bij hem of haar past, óók hoogbegaafde kinderen, betoogt Sanne van Griensven, ...
Lees meer