Kinderen die hoogbegaafd zijn, lopen nogal eens vast in het onderwijs. Er is lang niet altijd goede lesstof en verdieping voor hen beschikbaar, waardoor ze zich gaan vervelen of juist denken dat ze dom zijn. Wen Long (9) krijgt thuisonderwijs sinds ze met een trauma van school af is gekomen. “In groep 3 ging ze door bijna alle stof van de basisschool heen”, vertelt moeder Kirstin van Knippenberg.
Maaike Rekers krijgt veel vastgelopen hoogbegaafde kinderen in haar praktijk Kind met Zelfvertrouwen. “Deze kinderen hebben nooit leren leren, ze hebben nooit ergens moeite voor hoeven doen”, legt ze uit. “Dan komen ze op de middelbare school en dan lopen ze tegen iets nieuws aan, namelijk dat ze hun best moeten doen en een strategie nodig hebben. Dat lijkt een luxeprobleem, maar dat is het niet. Als je opeens iets tegenkomt wat niet vanzelf gaat, dan moet je er moeite voor doen. Maar weet je ook hoe dàt moet?”
‘Thuis las ze al boeken en op school moest ze leren lezen, dat matchte totaal niet’
De leerkuil
Hoogbegaafde kinderen hebben veel talent, meer dan kinderen die niet hoogbegaafd zijn. Door dat talent kunnen en weten ze veel. Kinderen die minder weten, doen meer hun best om dingen te leren. Zij moeten dat wel, anders lukt het niet. “Een kind dat nooit ergens moeite voor heeft moeten doen en dat geconfronteerd wordt met bijvoorbeeld Chinees of iets anders waar het totaal geen kaas van heeft gegeten, wordt met iets nieuws geconfronteerd. Ze moeten wat leren, het gaat niet vanzelf. Maar die vaardigheid hebben ze niet geleerd, want toen de andere kinderen dat leerden ging het bij hen vanzelf”, vertelt Rekers.
Lees het complete verhaal op eva.eo.nl
artikel uit Eva, 10 januari 2021