door Rita Maris
Twee à drie procent van de bevolking heeft een bovengemiddelde intelligentie, met een IQ van 130 of hoger. Hoge intelligentie is echter maar een onderdeel van hoogbegaafdheid; ook creativiteit en motivatie spelen een rol. Dat hoogbegaafdheid om een andere benadering vraagt qua onderwijs en begeleiding, heeft Janneke Valkenburg in de praktijk ondervonden. Haar drie hoogbegaafde kinderen liepen deels vast in het onderwijs.
Hoogbegaafdheid is meer dan alleen (cognitieve) intelligentie. Het gaat bij hoogbegaafdheid om een andere manier van denken en doen. Persoonlijkheid, creativiteit en doorzettingsvermogen spelen een belangrijke rol. Mensen met hoogbegaafdheid zijn vaak perfectionistisch, hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel, zijn hoogsensitief en hebben een kritische instelling. Hierdoor heeft een kind met hoogbegaafdheid op school andere behoeften op het gebied van onderwijs, begeleiding en zorg, dan zijn leeftijdsgenootjes.
Na het uitgebreide onderzoek kreeg Janneke extra handvatten en ook school deed pogingen het onderwijs beter te laten aansluiten op haar zoon. Tevergeefs. Hij liep steeds meer vast en kwam eind groep zeven uiteindelijk thuis te zitten. Hij zei: ‘Ik ga niet meer naar een omgeving waar ik me zo slecht en ongelukkig voel.’
Choochem werd benaderd door Rita Maris, redacteur bij Eva Online, of er een ouder was die een interview wilde houden voor EVA, die iets kan vertellen over het vastlopen van een kind met hoogbegaafdheid. Al heel snel was Janneke Valkenburg bereid om dit interview af te nemen. Lees hier het interview: https://eva.eo.nl/artikel/2022/03/ik-hoop-dat-hoogbegaafde-kinderen-en-hun-ouders-meer-gehoord-begrepen-en-gezien-zullen-worden