‘’Ik hoop dat hoogbegaafde kinderen en hun ouders meer gehoord, begrepen en gezien zullen worden’

door Rita Maris

Twee à drie procent van de bevolking heeft een bovengemiddelde intelligentie, met een IQ van 130 of hoger. Hoge intelligentie is echter maar een onderdeel van hoogbegaafdheid; ook creativiteit en motivatie spelen een rol. Dat hoogbegaafdheid om een andere benadering vraagt qua onderwijs en begeleiding, heeft Janneke Valkenburg in de praktijk ondervonden. Haar drie hoogbegaafde kinderen liepen deels vast in het onderwijs.

Hoogbegaafdheid is meer dan alleen (cognitieve) intelligentie. Het gaat bij hoogbegaafdheid om een andere manier van denken en doen. Persoonlijkheid, creativiteit en doorzettingsvermogen spelen een belangrijke rol. Mensen met hoogbegaafdheid zijn vaak perfectionistisch, hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel, zijn hoogsensitief en hebben een kritische instelling. Hierdoor heeft een kind met hoogbegaafdheid op school andere behoeften op het gebied van onderwijs, begeleiding en zorg, dan zijn leeftijdsgenootjes.

Na het uitgebreide onderzoek kreeg Janneke extra handvatten en ook school deed pogingen het onderwijs beter te laten aansluiten op haar zoon. Tevergeefs. Hij liep steeds meer vast en kwam eind groep zeven uiteindelijk thuis te zitten. Hij zei: ‘Ik ga niet meer naar een omgeving waar ik me zo slecht en ongelukkig voel.

Choochem werd benaderd door Rita Maris, redacteur bij Eva Online, of er een ouder was die een interview wilde houden voor EVA, die iets kan vertellen over het vastlopen van een kind met hoogbegaafdheid. Al heel snel was Janneke Valkenburg bereid om dit interview af te nemen. Lees hier het interview: https://eva.eo.nl/artikel/2022/03/ik-hoop-dat-hoogbegaafde-kinderen-en-hun-ouders-meer-gehoord-begrepen-en-gezien-zullen-worden 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Inspiratie

Hoogbegaafde leerlingen en cultuureducatie

Minder hoofd en meer hart en handen. Dat hoopt Lizette Mijland bij hoogbegaafde leerlingen met cultuureducatie teweeg te brengen. Ze zag bij haar eigen dochter …

Lees meer
Actueel

Een kleine terugblik op het symposium HB22.

Jaarlijks organiseert  ‘Christelijk HoogbegaafdheidsBeleid’ een bijeenkomst waar met betrokken personen kennis en vaar­­dig­he­den gedeeld en nieuwe kennis opgedaan wordt, om het onderwijs aan en de begeleiding van begaafde christelijke kinderen en …

Lees meer
Actueel

TV-kijk-tip: programma “Wat zou jij doen?” op Zapp

In het programma “Wat zou jij doen?” wordt het verhaal van een kind (10-12 jaar) met een moeilijk, praktisch, ontroerend of grappig dilemma vertelt vanuit …

Lees meer
Persoonlijke verhalen

‘’Ik hoop dat hoogbegaafde kinderen en hun ouders meer gehoord, begrepen en gezien zullen worden’

door Rita Maris Twee à drie procent van de bevolking heeft een bovengemiddelde intelligentie, met een IQ van 130 of hoger. Hoge intelligentie is echter …

Lees meer
Actueel

Terugblik Minisymposium ‘Geloof & Wetenschap’

Op zaterdag 12 maart j.l. was het dan eindelijk zo ver: we mochten elkaar ontmoeten in Soest om samen geïnspireerd te raken op het minisymposium …

Lees meer
Inspiratie

Hoogbegaafdheid in de kerk: ? of !

Voor de beeldvorming, neem ik je even mee, in een kwartiertje ‘huize van Nes’… Een impressie In de keuken leg ik spullen klaar voor een …

Lees meer
Actueel

Uitnodiging tot interview

In het kader van mijn masterstudie Theology & Religious Studies aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, ben ik, Suzanne van Bart (1994), op zoek naar …

Lees meer
Inspiratie

Hoogbegaafdheid, een ontdekkingsreis

Hoogbegaafdheid  kan zomaar een thema zijn in je leven. Misschien heb je, net als ik te maken met kinderen die kenmerken van hoogbegaafdheid hebben. Hierdoor …

Lees meer
Actueel

Mini-Symposium “Geloof & Wetenschap”: sprekers en programma

Op 12 maart 2022 organiseert Choochem een Mini-Symposium over “Geloof & Wetenschap”. Deze bijeenkomst is toegankelijk voor leden en niet-leden. Hieronder vind je informatie over …

Lees meer