Interview Symposium Onderwijs mét christelijk perspectief

Joop de Goede is als organisator  inmiddels al een paar jaar betrokken bij de organisatie van symposia over hoogbegaafdheid. Daarbij is de christelijke identiteit in verbinding met hoogbegaafdheid een belangrijk uitgangspunt. Het was de bedoeling dat op 19 maart 2020 er weer zo’n symposium zou zijn, maar door de Coronacrisis is deze verplaatst naar 8 oktober. Op 14 oktober 2021 zal er opnieuw een symposium georganiseerd worden. We legden Joop een paar vragen voor.

1. Waarom vind je het belangrijk om het thema Hoogbegaafdheid juist vanuit christelijk perspectief te benaderen?

Omdat het mensbeeld van christenen heel anders is dan dat van anderen en we dus elkaar nodig hebben om onze ‘eigenheid’ naar voren te brengen. Verder stellen christelijke hoogbegaafde leerlingen, vaak op heel jonge leeftijd, doordenkvragen op geloofsgebied. Daarnaast vind ik dat het christelijk onderwijs een taak heeft om catecheten in de kerken te helpen om goede catechisatie te geven aan deze groep jongeren. Dat is vaak niet gemakkelijk.

2. Waar lopen (christelijke) scholen zoal tegenaan als zij recht willen doen aan hoogbegaafde leerlingen?

Ze lopen aan tegen dezelfde zaken als alle andere scholen. We zien leerlingen die niet voldoende uitdaging krijgen en (daardoor) weinig doorzettingsvermogen hebben. Deze leerlingen gaan onderpresteren en/of worden depressief.

Daarnaast lopen scholen tegen organisatorische problemen aan:

· Aanvankelijk enthousiasme (vooral in de onderbouw)

· Projectgelden in het begin

· Na een paar jaar worden schouders moe en is het moeilijk anderen te vinden

· Directies die geen geld meer beschikbaar stellen

· Bovenbouw collega’s die het nut er niet zo van inzien

· Het wiel veelal zelf en opnieuw uit moeten vinden

 

3. Je organiseert regelmatig symposia over dit thema. Wat komt er aan de orde op deze symposia?

In de taakgroep Tijd voor Talent op het Gomarus College in Groningen ontstond behoefte aan dagen van ‘brengen en halen’ rondom hoogbegaafdheid. Van hier uit zijn de symposia vanuit CHB-beleid ontstaan. Op deze symposia komen alle mogelijke onderwerpen ter sprake. Denk bijvoorbeeld aan:

· Nieuwe inzichten krijgen door de inleidingen: vanaf vorig jaar sterk gericht op de samenwerking PO en VO

· Halen en brengen: wat voor de ene school een probleem is, is door de andere al opgelost

· Groeien naar samenwerken met ouders en kerken

· En ik vind het mooi om als broeders en zusters uit verschillende kerken eens samen te komen rond een centraal thema: dan vallen kerkmuren (tijdelijk) weg.

Vanaf vorig jaar spitsen we het geheel toe op de gedachte een christelijke leerlijn hoogbegaafdheid te kunnen opzetten, met als thema’ de verwondering over Gods Grootheid’.

 

4. Heb je een inspirerend voorbeeld vanuit de praktijk van christelijk onderwijs?

Een leerling had slechts een paar lessen per week die nuttig voor hem waren. Hij werd echt ongelukkig van al die nutteloze lessen. Toen hebben we die leerling veel vrijheid gegeven wat be­treft het volgen van lessen en hebben we contact gezocht met het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek. Daarna was het nog wel een leertraject voor de leerling om die nutteloze lessen ook echt niet meer te bezoeken. En in die tijd te werken aan iets wat past bij zijn behoeften. Al met al heeft het geleid tot een betere route door de school met een concreet behaald resultaat op hoog niveau.

Dit gebeurt vaker. Het is dus niet een uniek voorbeeld, maar het kan je als begeleiders de ogen wel openen voor een leerling die rustig en gedisciplineerd het werk doet en toch niet gelukkig is met het schoolse programma. Omdat de leerling een veel diepere behoefte aan leren heeft dan de gemiddelde vwo-er. En dan het vwo kan bieden.

Wat mij betreft: let op signalen van zowel stille als onrustige leerlingen. Wat zeggen ze wel en niet, op welke manier dromen ze weg in de les en op welk niveau hebben ze vragen?

Geschreven door: Berber Vreugdenhil, op Identiteitsplein

Kijk op onze activiteitenagenda voor meer informatie en opgave over het symposium dat Joop de Goede organiseert.

Gerelateerde blogs

Persoonlijke verhalen

‘Ik ben dichterbij mezelf gekomen’

Margreet komt er op haar 40e achter dat ze hoogbegaafd is. Margreet Visser (42) heeft zich altijd een beetje anders gevoeld dan haar leeftijdsgenoten. Wanneer …

Lees meer
Actueel

Symposium ‘Geloven & Waarheid’: sprekers en programma

Op 11 maart 2023 organiseert Choochem een Symposium over het thema: ‘Geloven & Waarheid’. Deze bijeenkomst is toegankelijk voor leden en niet-leden. Hieronder vind je …

Lees meer
Actueel

Radiogesprek over hoogbegaafdheid, autisme, diabetes, kenmerken, geloof, testen en nog veel meer

Een radiogesprek met Dineke van Kooten. Erachter komen dat je hoogbegaafd bent, dat is niet gemakkelijk. Het is een lang en ingewikkeld proces. Dineke van …

Lees meer

Terugblik op Choochemwandeling, Plaggenroute-Tijdkijkerpad, Elspeet/Vierhouten

Zaterdag 15 oktober, 14.00 uur Op een regenachtige middag onderweg naar een parkeerplaats tussen heide en bos, bij een Speelplaats, tussen Vierhouten en Elspeet.Met een …

Lees meer
Inspiratie

Hoogbegaafde leerlingen en cultuureducatie

Minder hoofd en meer hart en handen. Dat hoopt Lizette Mijland bij hoogbegaafde leerlingen met cultuureducatie teweeg te brengen. Ze zag bij haar eigen dochter …

Lees meer
Actueel

Een kleine terugblik op het symposium HB22.

Jaarlijks organiseert  ‘Christelijk HoogbegaafdheidsBeleid’ een bijeenkomst waar met betrokken personen kennis en vaar­­dig­he­den gedeeld en nieuwe kennis opgedaan wordt, om het onderwijs aan en de begeleiding van begaafde christelijke kinderen en …

Lees meer
Actueel

TV-kijk-tip: programma “Wat zou jij doen?” op Zapp

In het programma “Wat zou jij doen?” wordt het verhaal van een kind (10-12 jaar) met een moeilijk, praktisch, ontroerend of grappig dilemma vertelt vanuit …

Lees meer
Persoonlijke verhalen

‘’Ik hoop dat hoogbegaafde kinderen en hun ouders meer gehoord, begrepen en gezien zullen worden’

door Rita Maris Twee à drie procent van de bevolking heeft een bovengemiddelde intelligentie, met een IQ van 130 of hoger. Hoge intelligentie is echter …

Lees meer
Actueel

Terugblik Minisymposium ‘Geloof & Wetenschap’

Op zaterdag 12 maart j.l. was het dan eindelijk zo ver: we mochten elkaar ontmoeten in Soest om samen geïnspireerd te raken op het minisymposium …

Lees meer