Kennisbank

Praatplaat hoogbegaafdheid

Kim Hovestad deelt op haar instagramaccount ‘Hoogbegaafdheiduitgelegd’ regelmatig haar visuals over hoogbegaafdheid die je helpen in het gesprek over je hoogbegaafde kind.

Over hoogbegaafdheid bestaan helaas nog zoveel misverstanden en vooroordelen. Ook bij de meester en juf helaas, want op de pabo wordt hier niets over geleerd.

Misvattingen of geringe kennis over begaafdheid zorgen ervoor dat hoogbegaafden niet het onderwijs krijgen wat ze nodig hebben en zelfs ernstige psychische klachten kunnen krijgen.

Hoogbegaafdheid kan er bij iedere leerling anders uitzien. George T. Betts and Maureen Neihart onderscheiden zes verschillende soorten profielen:

De aangepast succesvolle leerling.
Deze leerling behaalt goede prestaties, valt niet op. Hij is perfectionistisch ingesteld en vermijdt risico. Past zich aan.

De uitdagend creatieve leerling.
Deze leerling stelt regels ter discussie en corrigeert de leerkracht. Hij is competitief en komt op voor eigen opvattingen. Hij is ook creatief.

De onderduikende leerling.
Deze leerling ontkent zijn begaafdheid en vermijdt uitdaging. Hij zoekt sociale acceptatie en wisselt in vriendschappen.

De risico-leerling (drop-out).
Deze leerling presteert gemiddeld of minder. Hij werkt inconsistent en maakt taken niet af.

De leerling met leer- en/of gedragsproblemen.
Deze leerling verstoort en reageert af. Hij heeft sterk uiteenlopende resultaten op onderdelen van een intelligentietest.

De zelfsturend autonome leerling.
Deze leerling werkt zelfstandig en is sociaal. Hij werkt enthousiast en heeft weinig bevestiging nodig. Hij neemt risico en is creatief.

Herken jij jezelf of je kind in een van deze profielen?