Topdown denken is kenmerkend voor hoogbegaafden. Het lesmateriaal op reguliere scholen is echter gebaseerd op bottom up denken. Op scholen wordt er zo veel mogelijk rekening gehouden met hoogbegaafde kinderen, zodat ze zo min mogelijk problemen ervaren. Op het gebied van muziek is hier echter weinig over bekend. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken wat de invloed is van topdown leren tijdens het pianospelen. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Wat is de invloed van topdown denken op het leren spelen van een pianoliedje bij een hoogbegaafd kind?
Om een antwoord te kunnen geven op deze vraag is een experiment uitgevoerd waarbij 15 hoogbegaafde kinderen een piano liedje leerden spelen en aansluitend een vragenlijst moesten invullen. Daaruit bleek dat kinderen die het liedje vooraf hadden gehoord minder fouten maakten en het liedje minder lastig vonden. Zo kunnen we concluderen dat het aanreiken van een leermethode gebaseerd op topdown denken een positieve invloed uitoefent op het leren spelen van een pianoliedje bij een hoogbegaafd kind.
Lees hier het Profielwerkstuk van Lianne Vogel en Sarah Snoei