Uit Den Haag

Eind 2020 is er door de commissie onderwijs van de Tweede Kamer gesproken met minister Slob van onderwijs. Onder meer het onderwijs aan kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid kwam daarbij ter sprake. Zoals veel ouders van hoogbegaafde kinderen uit ervaring weten, valt het vaak niet mee om passend onderwijs te organiseren voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. De recente rechtszaak die jurist Fleur Terpstra heeft aangespannen bij het College voor de Rechten van de Mens komt voort uit dit probleem. Zij wil dat hoogbegaafdheid als handicap wordt aangemerkt in het onderwijs, om op die manier passend onderwijs voor deze leerlingen af te dwingen.

Na de commissievergadering zijn er enkele moties ingediend door Rudmer Heerema (VVD) over onderwijs aan leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Deze moties zijn op 24 november in stemming gebracht in de Tweede Kamer en daar aangenomen met een meerderheid van stemmen.

Inhoudelijk gaat het in het kort hierom:

  1. Het lukt samenwerkingsverbanden en scholen nog onvoldoende om onderwijsmiddelen ter ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen goed in te zetten. De Tweede Kamer verzoekt de regering met deze motie om te onderzoeken waarom dat zo is. Daarnaast wil de Kamer dat samenwerkingsverbanden en scholen meerjarig worden ondersteund om de beschikbare middelen efficiënt en effectiever in te zetten. Daarmee moet er een goed aanbod beschikbaar komen voor hoogbegaafde leerlingen, zónder dat ouders hiervoor nog een extra bijdrage moeten leveren.
  2. Vanwege de eerder genoemde lopende rechtszaak, wordt in de tweede motie de aanname gedaan dat hoogbegaafde kinderen niet gehandicapt zijn, maar juist unieke en creatieve kinderen die bijzondere uitdaging en aandacht nodig hebben. De Tweede Kamer vindt dat deze leerlingen ook zonder de beoordeling “handicap” recht hebben op de juiste ondersteuning en zo passend mogelijk onderwijs. Daarom wordt de regering middels deze motie verzocht om de ondersteuning bij hoogbegaafdheid te borgen in de landelijke basisnorm en zo te borgen dat iedere school voor hoogbegaafde leerlingen een ondersteuningsaanbod heeft. Daar mogen geen extra kosten aan verbonden zijn en ook particulier onderwijs zou bijvoorbeeld uiteindelijk een passende plek kunnen zijn.

De officiële tekst van de moties kunt u hier vinden:

motie 1

motie 2

 

We blijven deze ontwikkelingen volgen en zullen belangrijk nieuws hierover in de toekomst via onze kanalen met u delen.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Inspiratie

Hoogbegaafde leerlingen en cultuureducatie

Minder hoofd en meer hart en handen. Dat hoopt Lizette Mijland bij hoogbegaafde leerlingen met cultuureducatie teweeg te brengen. Ze zag bij haar eigen dochter …

Lees meer
Actueel

Een kleine terugblik op het symposium HB22.

Jaarlijks organiseert  ‘Christelijk HoogbegaafdheidsBeleid’ een bijeenkomst waar met betrokken personen kennis en vaar­­dig­he­den gedeeld en nieuwe kennis opgedaan wordt, om het onderwijs aan en de begeleiding van begaafde christelijke kinderen en …

Lees meer
Actueel

TV-kijk-tip: programma “Wat zou jij doen?” op Zapp

In het programma “Wat zou jij doen?” wordt het verhaal van een kind (10-12 jaar) met een moeilijk, praktisch, ontroerend of grappig dilemma vertelt vanuit …

Lees meer
Persoonlijke verhalen

‘’Ik hoop dat hoogbegaafde kinderen en hun ouders meer gehoord, begrepen en gezien zullen worden’

door Rita Maris Twee à drie procent van de bevolking heeft een bovengemiddelde intelligentie, met een IQ van 130 of hoger. Hoge intelligentie is echter …

Lees meer
Actueel

Terugblik Minisymposium ‘Geloof & Wetenschap’

Op zaterdag 12 maart j.l. was het dan eindelijk zo ver: we mochten elkaar ontmoeten in Soest om samen geïnspireerd te raken op het minisymposium …

Lees meer
Inspiratie

Hoogbegaafdheid in de kerk: ? of !

Voor de beeldvorming, neem ik je even mee, in een kwartiertje ‘huize van Nes’… Een impressie In de keuken leg ik spullen klaar voor een …

Lees meer
Actueel

Uitnodiging tot interview

In het kader van mijn masterstudie Theology & Religious Studies aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, ben ik, Suzanne van Bart (1994), op zoek naar …

Lees meer
Inspiratie

Hoogbegaafdheid, een ontdekkingsreis

Hoogbegaafdheid  kan zomaar een thema zijn in je leven. Misschien heb je, net als ik te maken met kinderen die kenmerken van hoogbegaafdheid hebben. Hierdoor …

Lees meer
Actueel

Mini-Symposium “Geloof & Wetenschap”: sprekers en programma

Op 12 maart 2022 organiseert Choochem een Mini-Symposium over “Geloof & Wetenschap”. Deze bijeenkomst is toegankelijk voor leden en niet-leden. Hieronder vind je informatie over …

Lees meer