Uit Den Haag

Eind 2020 is er door de commissie onderwijs van de Tweede Kamer gesproken met minister Slob van onderwijs. Onder meer het onderwijs aan kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid kwam daarbij ter sprake. Zoals veel ouders van hoogbegaafde kinderen uit ervaring weten, valt het vaak niet mee om passend onderwijs te organiseren voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. De recente rechtszaak die jurist Fleur Terpstra heeft aangespannen bij het College voor de Rechten van de Mens komt voort uit dit probleem. Zij wil dat hoogbegaafdheid als handicap wordt aangemerkt in het onderwijs, om op die manier passend onderwijs voor deze leerlingen af te dwingen.

Na de commissievergadering zijn er enkele moties ingediend door Rudmer Heerema (VVD) over onderwijs aan leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Deze moties zijn op 24 november in stemming gebracht in de Tweede Kamer en daar aangenomen met een meerderheid van stemmen.

Inhoudelijk gaat het in het kort hierom:

  1. Het lukt samenwerkingsverbanden en scholen nog onvoldoende om onderwijsmiddelen ter ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen goed in te zetten. De Tweede Kamer verzoekt de regering met deze motie om te onderzoeken waarom dat zo is. Daarnaast wil de Kamer dat samenwerkingsverbanden en scholen meerjarig worden ondersteund om de beschikbare middelen efficiënt en effectiever in te zetten. Daarmee moet er een goed aanbod beschikbaar komen voor hoogbegaafde leerlingen, zónder dat ouders hiervoor nog een extra bijdrage moeten leveren.
  2. Vanwege de eerder genoemde lopende rechtszaak, wordt in de tweede motie de aanname gedaan dat hoogbegaafde kinderen niet gehandicapt zijn, maar juist unieke en creatieve kinderen die bijzondere uitdaging en aandacht nodig hebben. De Tweede Kamer vindt dat deze leerlingen ook zonder de beoordeling “handicap” recht hebben op de juiste ondersteuning en zo passend mogelijk onderwijs. Daarom wordt de regering middels deze motie verzocht om de ondersteuning bij hoogbegaafdheid te borgen in de landelijke basisnorm en zo te borgen dat iedere school voor hoogbegaafde leerlingen een ondersteuningsaanbod heeft. Daar mogen geen extra kosten aan verbonden zijn en ook particulier onderwijs zou bijvoorbeeld uiteindelijk een passende plek kunnen zijn.

De officiële tekst van de moties kunt u hier vinden:

motie 1

motie 2

 

We blijven deze ontwikkelingen volgen en zullen belangrijk nieuws hierover in de toekomst via onze kanalen met u delen.

 

Gerelateerde blogs

Actueel

Focusgroep – groepsgericht aanbod hoogbegaafde thuiszitters

HB Coach Jezelf (in ontwikkeling) | Sovee Wat als hoogbegaafde jongeren die thuiszitten elkaar kunnen ontmoeten in hun eigen regio? Waar zouden ze het over hebben? Wat …

Lees meer
Inspiratie

Hulp vragen…? Ik ben niet gek!

Als je geen hulp nodig hebt, dan vraag je het niet. Stel dat dit jaren lang het geval is en er komt plots een moment …

Lees meer
Inspiratie

Snel en veel denken

Hoogbegaafde jongeren hebben ruimte nodig om vragen te kunnen stellen   In ‘De Waarheidsvriend’, de wekelijkse uitgave van de Gereformeerde Bond, van 16 maart 2023, …

Lees meer
Inspiratie

Verborgen talenten – een interview

Weg met het label ‘hoogbegaafd’, op naar individuele oplossingen voor kinderen met talent die vastlopen in het reguliere onderwijs, vindt ontwikkelingspsycholoog Lianne Hoogeveen. De afgelopen …

Lees meer
Actueel

Nikolaas Sintobin op Choochem symposium over “Waarheid en geloven”

Wat is juist? Wat is onjuist? Wat is waarheid? Waar geloof je in? Hoe verhoudt geloof en waarheid zich in de tijd waarin we nu …

Lees meer
Inspiratie

Hoogbegaafd geloven – Stilte in de kerk

Toen ik zocht naar een passende illustratie bij dit blog, kwam ik deze plaat van paarden tegen. Het laat precies de inhoud van dit blog …

Lees meer
Persoonlijke verhalen

‘Ik ben dichterbij mezelf gekomen’

Margreet komt er op haar 40e achter dat ze hoogbegaafd is. Margreet Visser (42) heeft zich altijd een beetje anders gevoeld dan haar leeftijdsgenoten. Wanneer …

Lees meer
Actueel

Symposium ‘Geloven & Waarheid’: sprekers en programma

Op 11 maart 2023 organiseert Choochem een Symposium over het thema: ‘Geloven & Waarheid’. Deze bijeenkomst is toegankelijk voor leden en niet-leden. Hieronder vind je …

Lees meer
Actueel

Radiogesprek over hoogbegaafdheid, autisme, diabetes, kenmerken, geloof, testen en nog veel meer

Een radiogesprek met Dineke van Kooten. Erachter komen dat je hoogbegaafd bent, dat is niet gemakkelijk. Het is een lang en ingewikkeld proces. Dineke van …

Lees meer