Uit Den Haag

Eind 2020 is er door de commissie onderwijs van de Tweede Kamer gesproken met minister Slob van onderwijs. Onder meer het onderwijs aan kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid kwam daarbij ter sprake. Zoals veel ouders van hoogbegaafde kinderen uit ervaring weten, valt het vaak niet mee om passend onderwijs te organiseren voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. De recente rechtszaak die jurist Fleur Terpstra heeft aangespannen bij het College voor de Rechten van de Mens komt voort uit dit probleem. Zij wil dat hoogbegaafdheid als handicap wordt aangemerkt in het onderwijs, om op die manier passend onderwijs voor deze leerlingen af te dwingen.

Na de commissievergadering zijn er enkele moties ingediend door Rudmer Heerema (VVD) over onderwijs aan leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Deze moties zijn op 24 november in stemming gebracht in de Tweede Kamer en daar aangenomen met een meerderheid van stemmen.

Inhoudelijk gaat het in het kort hierom:

  1. Het lukt samenwerkingsverbanden en scholen nog onvoldoende om onderwijsmiddelen ter ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen goed in te zetten. De Tweede Kamer verzoekt de regering met deze motie om te onderzoeken waarom dat zo is. Daarnaast wil de Kamer dat samenwerkingsverbanden en scholen meerjarig worden ondersteund om de beschikbare middelen efficiënt en effectiever in te zetten. Daarmee moet er een goed aanbod beschikbaar komen voor hoogbegaafde leerlingen, zónder dat ouders hiervoor nog een extra bijdrage moeten leveren.
  2. Vanwege de eerder genoemde lopende rechtszaak, wordt in de tweede motie de aanname gedaan dat hoogbegaafde kinderen niet gehandicapt zijn, maar juist unieke en creatieve kinderen die bijzondere uitdaging en aandacht nodig hebben. De Tweede Kamer vindt dat deze leerlingen ook zonder de beoordeling “handicap” recht hebben op de juiste ondersteuning en zo passend mogelijk onderwijs. Daarom wordt de regering middels deze motie verzocht om de ondersteuning bij hoogbegaafdheid te borgen in de landelijke basisnorm en zo te borgen dat iedere school voor hoogbegaafde leerlingen een ondersteuningsaanbod heeft. Daar mogen geen extra kosten aan verbonden zijn en ook particulier onderwijs zou bijvoorbeeld uiteindelijk een passende plek kunnen zijn.

De officiële tekst van de moties kunt u hier vinden:

motie 1

motie 2

 

We blijven deze ontwikkelingen volgen en zullen belangrijk nieuws hierover in de toekomst via onze kanalen met u delen.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Actueel

Wat vind je van onze nieuwe website?

Het begon met een verlangen en is uitgegroeid tot een prachtig resultaat. Wat zijn we trots jou vandaag onze vernieuwde website te presenteren! Ook de …

Lees meer
Choochem - even voorstellen bestuur Choochem - vereniging voor hoogbegaafdheid vanuit christelijke visie
Persoonlijke verhalen

Even voorstellen: het bestuur van Choochem

Het bestuur van Choochem faciliteert leden en niet-leden in hun zoektocht naar kennis en inspiratie over hoogbegaafdheid. Alle bestuursleden hebben zelf te maken met hoogbegaafdheid, …

Lees meer
Inspiratie

Paulus en de worsteling met de waarheid

In het Oude Testament wordt van verschillende personen een vrij uitgebreide beschrijving gegeven. Dat ontbreekt bijna geheel in het Nieuwe Testament. Het is gericht op …

Lees meer
Inspiratie

Hoogbegaafde kinderen lopen vast op school

Kinderen die hoogbegaafd zijn, lopen nogal eens vast in het onderwijs. Er is lang niet altijd goede lesstof en verdieping voor hen beschikbaar, waardoor ze …

Lees meer
Actueel

Ouder en oud-leerling gezocht!

Op 14 oktober wordt er een symposium (www.chb-beleid.nl) gehouden met als doel christelijke scholen in PO en VO te verbinden rondom het thema (hoog)begaafdheid. Een ieder is …

Lees meer
Persoonlijke verhalen

Hooggevoeligheid zien als talent van God

Niet alle mensen die hooggevoelig zijn zijn hoogbegaafd. Maar alle mensen die hoogbegaafd zijn, zijn wél hooggevoelig…. Hooggevoeligheid Hooggevoeligheid, die term hoor je steeds vaker. …

Lees meer
Persoonlijke verhalen

Hoogbegaafd… en nu?

Het is maar goed dat je niet weet wat je allemaal nog mee zult maken in de jaren die voor je liggen wanneer je vlak …

Lees meer
Inspiratie

Voorleesverhaal: Ondeugende Ezra

Familie Stuiter zit aan het ontbijt. Het is een drukke boel. Ezra is bijna jarig, misschien dat ze daarom allemaal zo ontzettend druk zijn bedenkt mama …

Lees meer
Persoonlijke verhalen

Als je ontdekt dat je hoogbegaafd bent

In februari 2017 waren Jenny Tamminga en Dineke van Kooten te gast bij Groot Nieuws Radio in “Bij Jorieke”, om te vertellen over het leven …

Lees meer