Vallen èn opstaan

Vallen is ongemakkelijk, vallen is pijnlijk, vallen is een leerervaring. Wanneer je valt moet je namelijk leren hoe je weer op kunt staan. Deze vaardigheid is nodig om veerkracht en doorzettingsvermogen te ontwikkelen. Deze vaardigheden zijn nodig in het leven om iets te bereiken of om te gaan met tegenslag.

Falen op school

Tijdens  één van de eerste opleidingsdagen bij Novilo hoorde ik dat het feit dat veel kinderen met hoogbegaafde kenmerken op school alles gelijk goed kunnen een belemmerende ervaring kan zijn. Ze hebben nooit geleerd hoe het is om te falen en wat je moet doen om weer op te kunnen staan. Later in hun leven kunnen ze er tegenaan lopen dat als iets moeilijk is ze omvallen, letterlijk of figuurlijk. Ze weten niet hoe ze met de situatie moeten dealen en geven op of doen niets.

Een oordeel is snel gegeven

De buitenwereld heeft een oordeel over het in hun ogen slappe gedrag; dat kan klinken als ‘ze hebben geen motivatie, geen doorzettingsvermogen of nemen geen verantwoordelijkheid’. Bij Novilo vertelden ze dat deze oordelen of verwijten niet passend zijn. Deze kinderen lopen namelijk een andere weg. De normale weg die kinderen gaan in het onderwijs is leren door vallen en weer opstaan. Hierdoor ontwikkeld een kind vaardigheden die hij kan inzetten om de situatie op te lossen. En ook later in het leven wanneer een situatie moeilijk is maken ze gebruik van deze vaardigheden.

Impact op de volwassenheid

Ook als volwassene kan je daar nog steeds last hebben, ook al ga je niet meer naar school. Zo kan je bijvoorbeeld liever voor de oude en vertrouwde weg kiezen en in je comfort zone blijven bewegen in plaats van nieuwe dingen leren of uitdagingen aangaan. En tegelijkertijd klinkt er een stemmetje in je: ‘je kan toch meer’,  ‘wanneer behaal ik nu eens successen’, ‘ik ben een looser’ en dat maakt de je je diep van binnen gefrustreerd voelt.

Hoe ga jij om met falen

En hoe ga jij om met een faalervaring? Zie je dit als een kans om te leren en weer op te staan? Of ben je iemand die dan opgeeft en niet doorgaat op het punt waar je bent gebleven. Ik moet je eerlijk bekennen dat als ik het gevoel heb dat ik faal of val ik de neiging heb om te stoppen. Zo heb ik het bijvoorbeeld opgegeven om te leren skiën. Gelukkig heb ik ook geleerd hoe ik kan doorzetten om wel die dingen te doen die ik belangrijk vind, ook al gaat het niet in één keer goed. Zo heb ik mijzelf de tijd te geven om rustig te bouwen aan een coachpraktijk, terwijl soms alles in mij verlangde naar een praktijk die gelijk bomvol is. Ik heb geleerd het uit te houden met mijn onrustige gevoelens, geleerd er andere taal aan te geven, heb steun gezocht en dat alles heeft gemaakt dat ik vol heb gehouden en sta waar ik nu sta.

Bewustwording

Sta voor jezelf eens stil bij hoe jij dit doet? Geef je op? Of heeft het je voorkeur  te kiezen voor zekerheid en vermijd je het nemen van risico’s?  Hoe heb jij geleerd op te staan? Over welke vaardigheden beschik je of juist niet? Mooi om zelf ook eens over na te denken en op te reflecteren. Het is mooi om te weten dat het brein flexibel is en dat je kan leren. Bewustwording is daarvoor de eerste stap!

Herwaardering vallen

En wat mij betreft ontstaat er ook beweging als er een andere waarde aan vallen wordt geven. Vallen is geen falen en falen is geen negatief situatie. Vallen is de kans om te leren en te ontwikkelen. Falen is de moeder van succes (Chineesgezegde).

Eline van de Woestijne, Bureau Kleurrijk

Gerelateerde blogs

Actueel

Update grootouder project

Eerder dit jaar is er een enquête verspreidt waarin grootouders en hun hoogbegaafde kleinkinderen centraal stonden. Wat willen grootouders met kleinkinderen weten over hoogbegaafdheid? En ...
Lees meer
Actueel

Hoogbegaafdheid: Zie het, benut het!

Het is de week van de hoogbegaafdheid. Landelijk zijn meerdere platforms, organisaties en verenigingen die aandacht vragen of activiteiten organiseren voor mensen met kenmerken van ...
Lees meer
Actueel

Brochure voor ouders van hoogbegaafde kinderen

Het kenniscentrum Hoogbegaafdheid heeft een brochure samengesteld waarin een heel diverse groep van auteurs aan het woord komt, die ieder vanuit hun eigen perspectief een ...
Lees meer
Actueel

Choochem symposium 2025 ‘Mens-zijn, mystiek en kunst’

Sprekers en programma Op 15 maart 2025 organiseert Choochem een symposium over ‘Mens-zijn, mystiek en kunst’. Deze bijeenkomst is toegankelijk voor leden en niet-leden. Hieronder ...
Lees meer
Actueel

Onderzoek bij eerstejaarsstudenten Nederlandse universiteiten: sociaal-emotionele behoeften en onderwijsbehoeften.

Marianne Nannings is als PhD student verbonden aan de Radboud Universiteit. Zij vraagt onze aandacht voor haar PhD onderzoek, dit richt zich op de sociaal-emotionele ...
Lees meer
Actueel

Onderzoek naar de behoeften van grootouders met hoogbegaafde kleinkinderen

Wat willen grootouders met kleinkinderen weten over hoogbegaafdheid? En waar hebben ze naast kennis nog meer behoefte aan? Dat vroegen mensen van verschillende verenigingen en ...
Lees meer
Persoonlijke verhalen

We zitten aan het ontbijt en mijn zoon wil geld zien!

Daar zitten we dus. Met elkaar. Rustig wakker te worden en te eten. Ik kom in gesprek met mijn oudste over zijn fiets. Die wordt ...
Lees meer
Persoonlijke verhalen

Jonathan en Matthias gingen een halfjaar niet naar school

Vorig jaar zaten Jonathan (9) en Matthias (6) in de maanden van juni tot november thuis. ‘Een vrij uitdagende periode,’ zo karakteriseert hun moeder Tení ...
Lees meer
Actueel

Verslag Koepel Hoogbegaafdheid – mei 2024

De Koepel Hoogbegaafdheid is het samenwerkingsverband van drie verenigingen die opkomen voor de belangen van hoogbegaafden in Nederland: Pharos, HINT Nederland en Choochem. De Koepel ...
Lees meer