Onderzoek bij eerstejaarsstudenten Nederlandse universiteiten: sociaal-emotionele behoeften en onderwijsbehoeften.

Marianne Nannings is als PhD student verbonden aan de Radboud Universiteit.
Zij vraagt onze aandacht voor haar PhD onderzoek, dit richt zich op de sociaal-emotionele behoeften en onderwijsbehoeften van studenten, met speciale aandacht voor studenten met kenmerken van hoogbegaafdheid. Het doel is om dieper inzicht te krijgen in de factoren die bijdragen aan een positieve leerervaring voor alle studenten.

Het streven naar studiesucces blijft een belangrijk onderwerp in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen richten zich steeds meer op het herkennen en ondersteunen van de diverse leerbehoeften van studenten, waarbij maatwerk en persoonlijke begeleiding
centraal staan. Een toenemend aantal onderwijsinstellingen erkent dat studenten niet allemaal gebaat zijn bij dezelfde benadering en dat verschillen in leerstijl, motivatie en potentieel invloed kunnen hebben op hun academische prestaties. Voor sommige studenten is extra uitdaging, bijvoorbeeld in de vorm van honours-trajecten, een manier om hun potentieel te benutten. Toch is er een groep studenten die, ondanks hun potentieel, moeite hebben om hun capaciteiten volledig tot uiting te brengen en mogelijk onderpresteren.

Onderpresteren kan voorkomen bij studenten in alle opleidingen en van alle prestatieniveaus en ook bij studenten met hoge academische capaciteiten. Vaak wordt gedacht dat studenten met hoge academische capaciteiten hun studie makkelijk doorlopen en minder kans hebben op studievertraging dan studenten met gemiddelde academische capaciteiten. Vlaams onderzoek wijst echter uit dat deze twee groepen studenten niet significant verschillen in hun studievertraging (Ramos & Verschueren, 2019). Het is daarom van belang dat er meer duidelijkheid komt over factoren die een rol spelen bij onderpresteren. Daarmee kan de studiebegeleiding worden verbeterd en onnodige studievertraging in het hoger onderwijs worden verminderd en mogelijk zelfs worden voorkomen.

Flyer werving eerstejaars

Informatiebrief werving studenten

 

Gerelateerde blogs

Inspiratie

Papieren tijgers, fotomagazine

Graag brengen wij het project Papieren Tijgers onder uw aandacht, een prachtig fotomagazine. Het fotomagazine, ontwikkeld met subsidie van het Ministerie van OCW, bevat 30 portretten ...
Lees meer
Actueel

Verslag Koepel Hoogbegaafdheid februari 2025

Nationale Onderwijs Tentoonstelling 2025 Sinds 2005 is de Koepel vertegenwoordigd op de tweejaarlijkse NOT. Eerst samen met het CBO en later met het Landelijke Informatiecentrum ...
Lees meer
Persoonlijke verhalen

GrootNieuwsRadio uitzending ‘Bij Jorieke’ over hoogbegaafdheid: intens denken, voelen en beleven

Larinda Bok over hoogbegaafdheid: intens denken, voelen en beleven Larinda Bok was te gast bij Jorieke Eijlers en Thijs Noorlandt, in het radioprogramma ‘Bij Jorieke’, ...
Lees meer
Actueel

Update grootouder project

Eerder dit jaar is er een enquête verspreidt waarin grootouders en hun hoogbegaafde kleinkinderen centraal stonden. Wat willen grootouders met kleinkinderen weten over hoogbegaafdheid? En ...
Lees meer
Actueel

Hoogbegaafdheid: Zie het, benut het!

Het is de week van de hoogbegaafdheid. Landelijk zijn meerdere platforms, organisaties en verenigingen die aandacht vragen of activiteiten organiseren voor mensen met kenmerken van ...
Lees meer
Actueel

Brochure voor ouders van hoogbegaafde kinderen

Het kenniscentrum Hoogbegaafdheid heeft een brochure samengesteld waarin een heel diverse groep van auteurs aan het woord komt, die ieder vanuit hun eigen perspectief een ...
Lees meer
Actueel

Choochem symposium 2025 ‘Mens-zijn, mystiek en kunst’

Sprekers en programma Op 15 maart 2025 organiseert Choochem een symposium over ‘Mens-zijn, mystiek en kunst’. Deze bijeenkomst is toegankelijk voor leden en niet-leden. Hieronder ...
Lees meer
Actueel

Onderzoek bij eerstejaarsstudenten Nederlandse universiteiten: sociaal-emotionele behoeften en onderwijsbehoeften.

Marianne Nannings is als PhD student verbonden aan de Radboud Universiteit. Zij vraagt onze aandacht voor haar PhD onderzoek, dit richt zich op de sociaal-emotionele ...
Lees meer
Actueel

Onderzoek naar de behoeften van grootouders met hoogbegaafde kleinkinderen

Wat willen grootouders met kleinkinderen weten over hoogbegaafdheid? En waar hebben ze naast kennis nog meer behoefte aan? Dat vroegen mensen van verschillende verenigingen en ...
Lees meer