Marianne Nannings is als PhD student verbonden aan de Radboud Universiteit.
Zij vraagt onze aandacht voor haar PhD onderzoek, dit richt zich op de sociaal-emotionele behoeften en onderwijsbehoeften van studenten, met speciale aandacht voor studenten met kenmerken van hoogbegaafdheid. Het doel is om dieper inzicht te krijgen in de factoren die bijdragen aan een positieve leerervaring voor alle studenten.
Het streven naar studiesucces blijft een belangrijk onderwerp in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen richten zich steeds meer op het herkennen en ondersteunen van de diverse leerbehoeften van studenten, waarbij maatwerk en persoonlijke begeleiding
centraal staan. Een toenemend aantal onderwijsinstellingen erkent dat studenten niet allemaal gebaat zijn bij dezelfde benadering en dat verschillen in leerstijl, motivatie en potentieel invloed kunnen hebben op hun academische prestaties. Voor sommige studenten is extra uitdaging, bijvoorbeeld in de vorm van honours-trajecten, een manier om hun potentieel te benutten. Toch is er een groep studenten die, ondanks hun potentieel, moeite hebben om hun capaciteiten volledig tot uiting te brengen en mogelijk onderpresteren.
Onderpresteren kan voorkomen bij studenten in alle opleidingen en van alle prestatieniveaus en ook bij studenten met hoge academische capaciteiten. Vaak wordt gedacht dat studenten met hoge academische capaciteiten hun studie makkelijk doorlopen en minder kans hebben op studievertraging dan studenten met gemiddelde academische capaciteiten. Vlaams onderzoek wijst echter uit dat deze twee groepen studenten niet significant verschillen in hun studievertraging (Ramos & Verschueren, 2019). Het is daarom van belang dat er meer duidelijkheid komt over factoren die een rol spelen bij onderpresteren. Daarmee kan de studiebegeleiding worden verbeterd en onnodige studievertraging in het hoger onderwijs worden verminderd en mogelijk zelfs worden voorkomen.
Informatiebrief werving studenten