Hulp vragen…? Ik ben niet gek!

Als je geen hulp nodig hebt, dan vraag je het niet. Stel dat dit jaren lang het geval is en er komt plots een moment dat je niet verder komt, dat je vastloopt, wat doen je dan?
Jij en ik weten al (uit ervaring of alleen uit de theorie) dat om hulp vragen op zo’n moment een prima optie is.
Maar wat zie je hoogbegaafde leerlingen doen?
Precies, allesbehalve…

Een voorbeeld:

Hij loopt vast en verzint van alles om verder te kunnen,
behalve het meest voor de hand liggende

Lenny uit groep 4 is bezig met een puzzel.
Het is een puzzel waarbij op de achterkant van de stukjes een som staat. Deze stukjes moeten op de juiste plek op de placemat die voor hem op tafel ligt worden gelegd. Op de placemat staan de contouren van de stukjes getekend en in elk vakje staat een getal. Dit zijn de antwoorden van de sommen op de losse puzzelstukjes.

Heb je een beeld?
Kort gezegd:
Lenny is de puzzel aan het maken door de sommen op te lossen.
Weet hij het antwoord, dan weet hij waar het stukje moet liggen.
weet hij het antwoord niet, dan heeft hij geen idee wat hij moet doen.
En dat is wat er op dit moment aan de hand is.
Hij heeft een stukje in zijn hand en draait het rond. Dit duurt al even en ik besluit even bij hem te gaan zitten.
‘Hoe gaat het hier?’ vraag ik opgewekt.
‘Goed hoor,’ is zijn antwoord terwijl hij de andere stukjes bekijkt maar niks onderneemt.
‘Ben je nu met dit stukje bezig?’ Ik wijs op het stukje in zijn hand.
‘Ja,’ zegt hij.
‘Weet je het antwoord al of ben je nog aan het rekenen?’ vraag ik door.
‘Ik weet deze niet, deze lukt niet,’ vertelt Lenny dan.

‘Wat kun je dan doen?’ vraag ik

Nu kijkt hij even op en kijkt dan de klas in. Hij blijf stil met een nadenkende blik.
‘Ik zou een rekenrekje kunnen gebruiken.’
‘Ja, dat kan.’
‘Maar die gebruikt groep 3 nu.’
‘Tja, dat is inderdaad zo. Bedenk nog maar eens wat dingen die je nu kunt doen om verder te komen.
Lenny denkt even na.
‘Ik kan een machine uitvinden die alle antwoorden uitrekent en die aan mij vertelt.’
Die had ik niet verwacht. Heel creatief natuurlijk. Ik besluit om nog maar even niet over het bestaan van rekenmachientjes te beginnen.‘Wat een leuk idee, en wat kan er nog meer?’ vraag ik.
‘Ik kan deze voor het laatst bewaren, want dan blijft er maar één plek over! Ja, dat doe ik.’
Hij legt het stukje weg. Het raakt mij dat hij niet bedenkt om hulp te vragen. Niet dat hij dat altijd moet doen, maar dat hij niet eens op die optie komt.

Hulp vragen moet hij nog leren

Terwijl Lenny al verder wil met zijn puzzel, praat ik nog even verder.
‘Lieve Lenny, wat kan jij toch veel oplossingen bedenken,’ begin ik tegen hem.
Hij kijkt even naar mij.
‘Mag ik je nog een manier met je delen die heel fijn kan zijn?’
Hij knikt.
‘Als je ergens niet uitkomt, ergens mee vastloopt, mag je altijd mijn hulp vragen.
Je mag vragen: “Wil je mij helpen?” Kun jij dat ook?’
‘Ja juf, dat kan ik ook. Wil je dat nu ook?’
‘Tuurlijk! Zal ik je laten zien welke strategie je kunt toepassen om de som op te lossen?’
‘Oké’

 

Bronvermelding: https://www.specialisthoogbegaafdheid.nl/werken-hb-kids/hulp-vragen/
Auteur: Merel Sprong (www.onderwijsmetstijl.nl)
Website : www.specialisthoogbegaafdheid.nl

Gerelateerde blogs

Actueel

Ook dat hoogbegaafde kind in de klas heeft extra aandacht nodig

Deze kinderen zijn zoals ik, ze begrijpen mij Ieder kind wil onderwijs dat bij hem of haar past, óók hoogbegaafde kinderen, betoogt Sanne van Griensven, ...
Lees meer
Actueel

Hoogbegaafde kan terugvallen op jubilerend Choochem

Aandacht voor hoogbegaafde kinderen: daarvoor werd Choochem, christelijke vereniging voor hoogbegaafdheid, opgericht. Nu, 25 jaar later, is de situatie volgens voorzitter Bart van Toor beter. ...
Lees meer
Actueel

Reacties op het symposium 2024

In het kader van de winactie op het symposium vroegen wij Choochemleden hun ervaringen met Choochem te delen. Of beter gezegd: wat  verbindt hen met ...
Lees meer
Actueel

Nominatie Vrouw in de Media Award – missie voor hoogbegaafdheid

Genomineerden Vrouw in de Media Award 2023 Gelderland bekend Vrouwen zijn nog altijd ondervertegenwoordigd op radio, televisie, in kranten en in digitaal nieuws. Met de ...
Lees meer
Persoonlijke verhalen

Van Trauma naar Heling

Een terugblik van één van de deelnemers van het jubileumsymposium “Hoogbegaafdheid en geloven: leg jij de verbinding?”, zaterdag 27 januari 2024, in Amersfoort. Tijdens het ...
Lees meer
Actueel

Terugblik symposium “Hoogbegaafdheid en geloven: leg jij de verbinding?”

Op 27 januari 2024 vierden we met elkaar de verjaardag van Choochem. De Bergkerk in Amersfoort was de ontmoetingsplek voor deze dag. Leden en overige ...
Lees meer
Actueel

25 jaar Choochem | Een reis langs alle voorzitters

Choochem bestaat 25 jaar op 27 januari 2024. De vereniging is opgericht in 1999. Wie zaten er allemaal in het bestuur? Wat deden zij met ...
Lees meer
Actueel

HB Connect – voor hoogbegaafde (bijna-) uitvallers

Ben of ken jij een uitgevallen jongere die andere hoogbegaafde jongeren wil ontmoeten en meer wil weten wat hoogbegaafdheid voor hem-/haarzelf inhoudt? Sovee Amersfoort heeft een ...
Lees meer
Inspiratie

Ontmoeting Choochem december 2023

Donderdag 28 december 2023 was er een ontmoeting georganiseerd vanuit Choochem. Een event waar ik altijd weer naar uitkijk. Meestal probeer ik de rit er ...
Lees meer