Hoogbegaafdheid: leerhonger

Onze oudste dochter is hoogbegaafd. Haar drie grootste basisbehoeften? Slapen, eten, en leren. En dan overdrijf ik maar een beetje 🙂 Een bekend spreekwoord zegt: “Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.” Als het gaat om hoogbegaafdheid kun je gerust stellen: “Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd.” Oftewel, voor hoogbegaafden geldt: leren = leven.

Leerhonger
Veel kinderen maken een fase door waarin ze ‘waarom-vragen’ stellen. En veel ouders worden daar soms vreselijk moe van 😉 Een hoogbegaafd kind kan er nog meer van. Alles moet beredeneerd en begrepen worden. En dat maakt het opvoeden van een hoogbegaafd kind intensief. I-N-T-E-N-S-I-E-F met hoofdletters. Wijzelf zien dat bij dochterlief: er is een ongelooflijke behoefte aan begrijpen, aan weten, aan beredeneren, aan nadenken, aan plannen tot in de finesses uitdokteren, aan analyseren, aan reflecteren. Kortom: een enorme honger naar kennis en inzicht.

Meestal probeer ik in te gaan op haar vragen en redenaties. Ik wil haar alle ruimte geven om thuis heerlijk zichzelf te kunnen zijn, en het is mijn streven om er, ook op het vlak van leren/redeneren/willen-weten, zoveel mogelijk voor onze dochter te zijn. Dus als dochterlief vraagt: “Mama, hoe groeien avocado’s eigenlijk?”, dan zoeken we dat samen op op de i-pad. Als we naar de winkel lopen, en ik wil eigenlijk vaart maken om boodschappen te doen, probeer ik toch (zo nu en dan 😉 ) te stoppen en samen te kijken naar de bloesem én uit te leggen hoe bloemen en bomen groeien. Als ze vraagt: “Waarom heb je eigenlijk twéé gaatjes in je neus?”, dan lach ik eerst heel hard, en denk ik “Uhm, geen idee”, en bedenken we daarna samen waarom God het zo bedacht zou kunnen hebben dat we twee gaatjes in onze neus hebben 😀

Nee, ik heb er niet altijd energie voor, voor deze eindeloze redenaties en vragen. En ook lang niet altijd zin in. En om eerlijk te zijn heb ik mezelf ook wel een beetje aangeleerd om op de juiste momenten ‘hmmm’ en ‘jaaa’ te zeggen… Maar het is óók verrijkend, uitdagend, en humoristisch!

Groei door denken
Eén van de dingen die ik mezelf voor ogen probeer te houden, is dat hoogbegaafde kinderen groeien door te denken. Beredeneren en analyseren is voor hoogbegaafde kinderen een manier om de wereld eigen te maken en een wereldbeeld te vormen. Super belangrijk dus. Deze enorme leerhonger wil ik dan ook niet tegenwerken; dat zou letterlijk wegkwijnen tot gevolg hebben. Liever help ik om haar wereldbeeld te vormen, en Gods aanwezigheid daarin te ontdekken.

Uitdaging in de diepte en de breedte
Een uitdaging blijft het zeker, het stillen van deze bijna onstilbare leerhonger. Eerst stilden we deze honger vooral ‘in de diepte’: door bezig te zijn met letters, of met legpuzzels, of met opdrachtjes. Ja, dit stilt haar leerhonger eventjes. Tegelijk zal ze dan altijd ‘honger’ blijven houden: wil onze dochter op intellectueel vlak genoeg uitdaging blijven krijgen, dan zou ze nu eigenlijk in groep 3 moeten zitten – terwijl ze nog niet eens naar de kleuterschool gaat.

Daarom proberen we haar leerhonger nu vooral te stillen ‘in de breedte’: andere terreinen ontdekken en nieuwe dingen uitproberen. Veel knutselen bijvoorbeeld, of haar leren om met geld om te gaan, of een museum bezoeken, of samen tuinieren (waarbij ik mijzelf eerst over een héle grote drempel heen moet helpen 😉 I just don’t like that).

Ik zie die ontwikkeling ‘in de breedte’ ook bij mijzelf: vrijwel altijd heb ik zo’n 10-15 verschillende boeken die ik tegelijkertijd lees. Uitdaging in de diepte is erg bevredigend, maar niet altijd realiseerbaar. Uitdaging in de breedte is vaak gemakkelijker te realiseren, en zo is de honger sneller gestild. In de breedte ontwikkelen is wat mij betreft een goede aanvulling op (géén vervanging van) het leren in de diepte.

Leerhonger in de kerk
Op deze blog wil ik specifiek als christen schrijven over hoogbegaafdheid. De volgende keer volgt daarom een blog waarin ik het onderwerp van vandaag (‘leerhonger’) toespits op geloofsopvoeding thuis en in de kerk.

 


 

Je leest hier blogs van Erika van Nes, schrijver, spreker en theoloog. De blogs die we hier plaatsen zijn re-posts van haar blogs op http://www.zoekennaarhetgoede.nl/.

Ik ben Erika, getrouwd met Jesse, en moeder van een dochter (2013), een zoon (2015) en onze jongste dochter (2021). Als theoloog zoek ik naar (woorden over) God. Dat wil ik delen met mijn kinderen, en met anderen via schrijven en spreken. ‘Zoeken naar het goede’ geeft aan dat dit een proces is. Reis met me mee en laten we elkaar inspireren!

Eén van de thema’s waar ik over schrijf, is hoogbegaafd geloven. Hoogbegaafdheid en geloven zijn voor mij twee woorden die veel invloed op elkaar hebben en die mij fascineren. Ik zoek daarin mijn weg en schrijf over dit thema met een verlangen naar meer openheid, een stukje herkenning, en meer ruimte voor gesprek over de plek van ieders eigenheid in de kerk.

Gerelateerde blogs

Persoonlijke verhalen

‘Ik ben dichterbij mezelf gekomen’

Margreet komt er op haar 40e achter dat ze hoogbegaafd is. Margreet Visser (42) heeft zich altijd een beetje anders gevoeld dan haar leeftijdsgenoten. Wanneer …

Lees meer
Actueel

Symposium ‘Geloven & Waarheid’: sprekers en programma

Op 11 maart 2023 organiseert Choochem een Symposium over het thema: ‘Geloven & Waarheid’. Deze bijeenkomst is toegankelijk voor leden en niet-leden. Hieronder vind je …

Lees meer
Actueel

Radiogesprek over hoogbegaafdheid, autisme, diabetes, kenmerken, geloof, testen en nog veel meer

Een radiogesprek met Dineke van Kooten. Erachter komen dat je hoogbegaafd bent, dat is niet gemakkelijk. Het is een lang en ingewikkeld proces. Dineke van …

Lees meer

Terugblik op Choochemwandeling, Plaggenroute-Tijdkijkerpad, Elspeet/Vierhouten

Zaterdag 15 oktober, 14.00 uur Op een regenachtige middag onderweg naar een parkeerplaats tussen heide en bos, bij een Speelplaats, tussen Vierhouten en Elspeet.Met een …

Lees meer
Inspiratie

Hoogbegaafde leerlingen en cultuureducatie

Minder hoofd en meer hart en handen. Dat hoopt Lizette Mijland bij hoogbegaafde leerlingen met cultuureducatie teweeg te brengen. Ze zag bij haar eigen dochter …

Lees meer
Actueel

Een kleine terugblik op het symposium HB22.

Jaarlijks organiseert  ‘Christelijk HoogbegaafdheidsBeleid’ een bijeenkomst waar met betrokken personen kennis en vaar­­dig­he­den gedeeld en nieuwe kennis opgedaan wordt, om het onderwijs aan en de begeleiding van begaafde christelijke kinderen en …

Lees meer
Actueel

TV-kijk-tip: programma “Wat zou jij doen?” op Zapp

In het programma “Wat zou jij doen?” wordt het verhaal van een kind (10-12 jaar) met een moeilijk, praktisch, ontroerend of grappig dilemma vertelt vanuit …

Lees meer
Persoonlijke verhalen

‘’Ik hoop dat hoogbegaafde kinderen en hun ouders meer gehoord, begrepen en gezien zullen worden’

door Rita Maris Twee à drie procent van de bevolking heeft een bovengemiddelde intelligentie, met een IQ van 130 of hoger. Hoge intelligentie is echter …

Lees meer
Actueel

Terugblik Minisymposium ‘Geloof & Wetenschap’

Op zaterdag 12 maart j.l. was het dan eindelijk zo ver: we mochten elkaar ontmoeten in Soest om samen geïnspireerd te raken op het minisymposium …

Lees meer