Titel: De lessen van Day a Week School, over het onderwijs aan cognitief getalenteerde kinderen
Auteurs: Verouden, J., Muijnck, de A., Heinink, S. (2020)
Uitgever: Kokee S. www.leuker.nu
ISBN: 978-94-6398-205-4
Samenvatting
Dit boek is geschreven naar aanleiding van 10 jaar onderwijs voor getalenteerde leerlingen. 1 dag per week krijgen deze leerlingen onderwijs op een aparte locatie . Een concept waar veel wetenschappelijk onderbouwde modellen ten grondslag liggen. Waar de theorie en de praktijk heel mooi samen komen, doordat er ook persoonlijke verhalen van docenten in zijn opgenomen.
Tevens zijn en opdrachten in opgenomen waar een docent van iedere school zo mee aan de slag kan en kun je door middel van het scannen van een QR-code extra informatie ontvangen.
Het boek
Een mooi lustrumboek over het concept ‘1 dag in de week’ onderwijs aan getalenteerde leerlingen, die daarnaast 4 dagen op hun eigen school zitten in hun vertrouwde omgeving.
De geschiedenis van het concept, dat uit Engeland komt wordt beschreven en hoe dit vervolgens is vertaald naar het Nederlandse onderwijs.
De theoretische modellen; ‘Taxonomie van Bloom’ van Bloom, ‘Mindsettheorie’ van Dweck, ‘Zijnsluik’ van Kieboom, worden beschreven. Deze modellen geven inzicht in hoe getalenteerde leerlingen leren (Bloom) en ook hoe ze geholpen kunnen worden om te denken vanuit groei (Dweck) en wat specifieke kenmerken zijn die bij hoogbegaafdheid horen (Kieboom).
Daarna worden de 4 doelgebieden; ‘Hoe leer ik’, ‘Hoe denk ik’, ‘Hoe zie ik mezelf’, ‘Hoe werk ik samen’, per hoofdstuk beschreven, met daarin de theorie heel mooi verwerkt en lessuggesties beschreven.
Een kleine greep uit de modellen die in de doelgebieden beschreven staan ‘Tasc-model’, ‘onderzoekend en ontwerpend leren’, ‘het vragenmachientje’ en ‘de leerkuil’, ‘de doelenposter’, ‘de denkhoeden’, met daarbij lesactiviteiten die zo toegepast kunnen worden.
Het is een mooi concept wat helder uiteen gezet wordt. Er wordt duidelijk gewerkt en geleerd vanuit wetenschappelijke inzichten in een heldere structuur, waardoor het boek goed overzichtelijk overkomt.
Een heel bruikbaar boek voor het gehele onderwijs zowel qua kennis als qua vaardigheden.
Het enige wat mijns inziens er nog in had gemogen was de beleving van de leerlingen zelf. Alles wordt heel goed afgestemd op deze leerlingen, alleen doen de leerlingen niet zelf hun verhaal. Dit zou nog een mooie aanvulling kunnen zijn.
Conclusie
Zeer goed bruikbaar boek voor het gehele onderwijs, waarin de wetenschappelijke inzichten voor getalenteerde leerlingen helder uiteen gezet wordt. Door de lessuggesties ook direct te gebruiken. Een echte aanrader voor scholen, om ‘evidence based’ aan de slag te gaan met talentvolle leerlingen.
Doortje Wüllschleger
Bestuurslid Choochem