Inspiratieboek voor ouders van hoogbegaafde jongeren
Titel: Mijn hoogbegaafde puber
Auteur: Suzanne Buis
Uitgever: 248media Uitgeverij
ISBN: 9789079603473
Samenvatting
Het is een goed, inspirerend en leesbaar boek dat bestaat uit drie delen waar de hoogbegaafde puber centraal staat. De hoogbegaafde puber, de ouder(s), succesvolle ex-pubers en deskundigen komen aan het woord. Aan de hand van deze verhalen vanuit de verschillende perspectieven wordt de koppeling gemaakt met de theorie die er bestaat rondom hoogbegaafdheid.
Het boek
Het eerste deel van het boek gaat over de ervaring die ouders met hun hoogbegaafde kind hebben en wordt de hoogbegaafde puber een vraag gesteld waar ze antwoord op geven. Zo wordt het van twee kanten belicht. Er zit vaak veel pijn bij hoe scholen om zijn gegaan met kinderen en ouders. Dit is voor leerkrachten niet altijd gemakkelijk om te lezen en aan te gaan. Aan de andere kant zit er een leerles in, dat kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid echt een andere aanpak in het onderwijs nodig hebben. Gelukkig komt het met het grootste deel van deze kinderen goed (zo’n 70%), maar bestaat er ook een deel wat blijft uitvallen en waardoor de noodzaak er wel degelijk is het anders aan te pakken in het onderwijs.
In het tweede deel komen de succesvolle pubers aan het woord. In hun eigen verhaal komt duidelijk hun creativiteit naar voren en mooi om te lezen dat deze vier mensen nu allemaal goed terecht zijn gekomen en optimaal hun talent kunnen ontwikkelen. Daarin lees je dat wanneer ze begrepen worden er ruimte ontstaat om de kwaliteiten die ze bezitten dat te laten zien.
In het laatste deel komen de deskundigen aan het woord. Waar in het kort wat beschreven staat over de rechten van ouders, het belang van opa’s en oma’s die betrokken zijn bij hun hoogbegaafde kleinkinderen. Een veilige omgeving is essentieel voor de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. Pubers die vastlopen in 3 HAVO of 4 VWO is een bekend fenomeen, het ontbreekt hen aan automatiseren en geleerd hebben om te leren, het verwoorden van een strategie. Ze zijn vaak heel goed in verbanden en relaties leggen, maar feiten en details zijn lastiger. Uiteraard geldt dit ook niet voor elke hoogbegaafde puber, maar het wordt veel teruggezien in het onderwijs. Waar scholen een slag kunnen slaan is dat ze uitgaan van convergerend onderwijs, één antwoord is mogelijk en die willen we horen, terwijl een hoogbegaafde leerling juist divergent werkt, er bestaan allerlei antwoorden. Dit is een enorme kracht en het is zonde dat hier nog zo weinig ruimte voor bestaat, want wat kunnen we in het onderwijs daar enorm veel van leren! Voor deze hoogbegaafde puber is echter wel van belang om te leren gaan met wat de school vraagt en dit stapsgewijs toepassen, dus weten dat je anders denkt en vervolgens doen wat een school vraagt en daarbuiten het creatieve veel ruimte geven en waar je kunt delen! Bij hoogbegaafde pubers wordt vaak gezien dat ze uitblinken op datgene wat ze echt willen, ze hebben een enorme intrinsieke motivatie als ze erachter zijn wat hun passie is. Helaas is dat het lastigste om er achter te komen wat hun werkelijke passie is en vaak is hier een derde persoon voor nodig (inspirator, mentor, docent, studiegenoot, vriend) waardoor ze ‘hun’ thema op het spoor komen.
Conclusie
Het is echt een ervaringsgericht boek dat makkelijk leest en gericht is op inspiratie, dus wanneer je als ouder(s) op zoek bent om ervaringen van andere ouders te lezen, dan kan het een nuttig boek zijn om te lezen. Tevens kan het interessant zijn voor pubers zelf om te lezen wat andere pubers met kenmerken van hoogbegaafdheid ervaren. De deskundigen die aan het woord zijn delen hun ervaringen en geven goede tips en adviezen hoe om te gaan met de hoogbegaafde puber en wat zij nodig hebben om hun talenten te ontwikkelen.
Doortje Wüllschleger
Bestuurslid Choochem