Kennisbank

Profielwerkstukken voor VWO – KNAW Onderwijsprijs

De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor profielwerkstukken van VWO leerlingen met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek. Originaliteit, de kwaliteit van de onderzoeksopzet en de uitwerking van de resultaten en de conclusie zijn belangrijke criteria.

Met de KNAW Onderwijsprijs wil de KNAW wetenschappelijke topprestaties in het Nederlandse voortgezet onderwijs in de schijnwerpers zetten.

Van het liefdesleven van vlo-kreeftjes tot draagvlak voor menstruatiecups, van vliegtuigvleugels tot drijfmestvliegen. Ook in 2022 heeft de KNAW prachtige inzendingen ontvangen voor de KNAW Onderwijsprijs. De jury was verrast door de hoge kwaliteit van de 196 ingezonden werkstukken, de originele en vaak heel persoonlijke onderwerpen en het doorzettingsvermogen van de leerlingen. KNAW-president Marileen van Dogterom maakte op dinsdag 14 juni 2022 bekend welke leerlingen de eerste, tweede en derde prijzen hebben gewonnen.

Dit jaar is dat bijvoorbeeld in de categorie ‘Cultuur en Maatschappij’:

Leren Leren – Welke problemen zijn er met leren leren in het onderwijs en wat zijn mogelijke oplossingen voor die problemen?
Auteurs: Inge Hofmeijer | Lynette Hokse
Docent: Gert van de Wege
School: Pieter Zandt sg (Kampen)

Inge Hofmeijer en Lynette Hokse zagen in hun eigen omgeving leerlingen die het VWO-niveau niet langer aankonden. Ze waren slim genoeg, maar hadden geen idee hoe ze hun schoolwerk aan moesten pakken. Inge en Lynette zochten uit wat hier aan de hand is. Ze ontdekten bijvoorbeeld dat 80 van de 114 basisschoolleerlingen uit groep 8 nog nooit een agenda heeft gebruikt, en dat 76 van hen geen duidelijk idee hebben van plannen en organiseren. Vanaf klas 1 van de middelbare school moeten dit soort basale vaardigheden systematisch worden aangeleerd, stellen Inge en Lynette, plus specifieke leerstrategieën per vak. Ze reiken hiervoor zelf de instrumenten aan in de vorm van een door hen ontwikkeld werkboek ‘Leren leren doe je zo’.

Leren leren is een onderwerp dat veel terugkomt bij scholen en leerlingen, als er problemen zijn rond begeleiding van  hoogbegaafde kinderen. Daarom is dit een onderwerp dat onze aandacht trok.

Daarnaast is het voor komende VWO6 leerlingen een leuke uitdaging om met je profielwerkstuk mee te kunnen dingen voor deze KNAW Onderwijsprijs. Kijk gerust op hun website voor meer informatie.