Kennisbank

‘Uitdagend of verrijkend onderwijs?’

78 antwoorden op vragen over hoogbegaafdheid, beleid, transformatie en implementatie van passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Titel: Uitdagend of verrijkend onderwijs?

Auteur: Sonja Morbé

Uitgever: Wijssein

ISBN: 9789090371207

Prijs: €19,99

 

Samenvatting

Ben jij een bestuurder of directeur of beleidsmaker in het onderwijs? En ben je nieuwsgierig wat hoogbegaafdheid is en welke vragen er kunnen spelen? Dan is dit handboek geschikt voor jou! Gericht op beleid, transformatie en implementatie rondom hoogbegaafdheid. Het boek is geschreven vanuit vragen. Welke specifieke vraag heb je? Zoek die vraag op en bekijk het antwoord.

Het boek

Dit boek bestaat uit allemaal vragen over hoogbegaafdheid en is opgedeeld in vijf hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk gaat over de startvragen, zoals “Hoe gebruik je dit boek?”, “Zijn de antwoorden de enige juiste antwoorden?”  Het volgende hoofdstuk staan de vragen over hoogbegaafdheid centraal, bijvoorbeeld: “Wat is hoogbegaafdheid wel of niet?” Hierin neemt de auteur de lezer mee aan de hand van verschillende modellen over hoogbegaafdheid die er bestaan). Een andere vraag nog “Wat is dat toch met de overgevoeligheid van hoogbegaafde leerlingen?” Het derde hoofdstuk is gewijd aan vragen over het beleid met betrekking tot hoogbegaafdheid, zoals: “Is er een overzicht of format wat er in een HB-beleidsplan moet staan?” of “Hoe selecteren we de doelgroep voor de plusklas?” en ook “Wat kun je doen om het verrijkend onderwijs niet vrijblijvend te maken?” Aansluitend is het volgende hoofdstuk gericht op de transformatie en implementatie, waarbij vragen centraal staan als: “Welke ondersteuning heeft het schoolteam nodig?” en “Hoe ga je na het transformatieproces de resultaten van het beleid bereiken?” en als laatste sluit hoofdstuk vijf af met een aantal laatste vragen en waar je naartoe kunt wanneer jouw vraag nog niet goed beantwoord is.

De vragen zijn vrij uitgebreid beschreven, wat aan de ene kant helpend is om de context goed te begrijpen, maar aan de andere kant vraagt het ook een behoorlijke tijdsinvestering, De auteur haalt veel wetenschappelijk onderzoek aan, waardoor de theorie goed onderbouwd is. Echter vraagt dit ook wel wat van jou als lezer. Het is veel informatie die je per vraagt krijgt en daarom is enige kennis van hoogbegaafdheid wel prettig om het in de context van het onderwijs te kunnen plaatsen.

Het boek is goed te gebruiken als handboek over hoogbegaafdheid en vooral geschikt voor beleidsmakers en intern begeleiders of zorgcoördinatoren die met hoogbegaafdheid te maken hebben. En wie weet lukt het inderdaad directeuren en bestuurders wat tijd voor vrij te maken.

Is jouw vraag na alle 78 vragen nog niet beantwoord? Dan kun je ook nog kijken op de website van de auteur www.specialisthoogbegaafdheid.nl of www.wijssein.nl.

Conclusie

Een boek vol met veelgestelde vragen gericht op het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Een mooi naslagwerk, vraaggericht en  goed te gebruiken als handboek mocht je als beleidsmaker, intern begeleider of zorgcoördinator meer willen weten over onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen en hoe je dit in de schoolse context goed zou kunnen implementeren en vormgeven en wat je eventueel allemaal tegen kunt komen tijdens het implementeren van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.

 

Doortje Wüllschleger

Onderwijskundige, coach voor individuen met kenmerken van hoogbegaafdheid en oud-bestuurslid Choochem